Παρασκευή, 20 Μαρτίου 2009

ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2008

Αθήνα, 18-12-2008
Αρ. Πρωτ.: 250


Για τα γεγονότα των τελευταίων ημερών ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων καταγγέλλει τη στυγνή δολοφονία του 15χρονου Αλέξη Γρηγορόπουλου από τη σφαίρα ειδικού φρουρού στα Εξάρχεια. Πιστεύουμε ότι ο ηθικός και πολιτικός αυτουργός της δολοφονίας είναι η πολιτική κατεύθυνση ενίσχυσης των μηχανισμών καταστολής απέναντι σε κάθε διεκδίκηση των εργαζόμενων ή της νεολαίας. Πρόκειται για την ίδια πολιτική που κρατά τους μισθούς μας καθηλωμένους, που οδηγεί την πλειονότητα των πτυχιούχων να είναι άνεργοι, ετεροαπασχολούμενοι ή να εργάζονται ανασφάλιστοι, που δεν διαθέτει τους απαιτούμενους πόρους για τον πολιτισμό, την υγεία, την ασφάλιση ή την παιδεία. Την ίδια πολιτική που οδηγεί στα δικαστήρια κάθε απεργία, αρνούμενη έστω να συζητήσει τα δίκαια αιτήματα των εργαζόμενων.
Ως εργαζόμενοι του Υπουργείου Πολιτισμού έχουμε ακόμη έναν λόγο να είμαστε ανήσυχοι, αφού ο ειδικός φρουρός που δολοφόνησε τον μαθητή είχε κληθεί πολλές φορές να «φυλάξει» το κεντρικό κτίριο του Υπουργείου Πολιτισμού στην οδό Μπουμπουλίνας. Ζητάμε να καταργηθεί το σώμα των Ειδικών Φρουρών και να απομακρυνθεί άμεσα η διμοιρία από την είσοδο της Μπουμπουλίνας.

Συμμετέχουμε στη στάση εργασίας της ΑΔΕΔΥ την Πέμπτη 18/12 από τις 11:30 έως τη λήξη της βάρδιας και στα προγραμματισμένα συλλαλητήρια.

Το Δ.Σ. του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων στην τελευταία του συνεδρίαση συζήτησε και αποφάσισε για μια σειρά από θέματα που απασχολούν τον κλάδο:

1. ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΤΗΣ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ ΚΑΙ ΤΟ ΤΑΠΑ

Στις αρχές Οκτωβρίου συζητήθηκε στην ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων και ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία το σχέδιο νόμου που κατέθεσε ο Υπουργός Πολιτισμού κ. Μιχάλης Λιάπης για τη μετατροπή του Μουσείου Ακροπόλεως σε Ν.Π.Δ.Δ. -«Ίδρυση νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «Μουσείο Ακρόπολης»- καθώς και οι τροπολογίες που είχαν επισυναφθεί σε αυτό (Ν. 3711, ΦΕΚ 224/Α/5-11-08).
Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων, παρά τις αιφνιδιαστικές κινήσεις του κ. Υπουργού και την παντελή απουσία ουσιαστικού διαλόγου και δημόσιας διαβούλευσης, αντέδρασε δυναμικά και επέτυχε με τις απεργιακές κινητοποιήσεις και την εμπεριστατωμένη επιχειρηματολογία του να πείσει όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης για την ορθότητα των απόψεών του και τις δυσμενείς συνέπειες που θα έχει για την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς ο νόμος για το Μουσείο Ακροπόλεως.
Κατά τη διάρκεια των κινητοποιήσεών μας η πολιτική ηγεσία προσπάθησε να ποινικοποιήσει τον αγώνα μας προσφεύγοντας στα δικαστήρια για να κηρυχθούν οι απεργίες μας «παράνομες και καταχρηστικές». Σε μία περαιτέρω προσπάθεια εκφοβισμού των μαχόμενων αρχαιολόγων του Υπουργείου Πολιτισμού διεμήνυσε την πρόθεση να επιβάλει κυρώσεις στους απεργούντες υπαλλήλους, κατατάσσοντας το δίκαιο αγώνα μας στη σφαίρα των πειθαρχικών παραπτωμάτων. Ως αποκορύφωμα αυτών των ενεργειών ο κ. Υπουργός αποκάλεσε, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου στη Βουλή των Ελλήνων, τους αρχαιολόγους του Υπουργείου Πολιτισμού «συντεχνία» και αμφισβήτησε την επιστημονική υπόσταση του κλάδου μας, σε μία προσπάθεια να διασκεδάσει τις εντυπώσεις από την καθολική απόρριψη του σχεδίου νόμου από τους καθ’ ύλην αρμόδιους φορείς.
Οι ενέργειες αυτές του κ. Υπουργού κατάφεραν το ακατόρθωτο. Σύσσωμη η αντιπολίτευση υιοθέτησε την επιχειρηματολογία μας, καταδίκασε μέσα στο Κοινοβούλιο την ποινικοποίηση του αγώνα μας και καταψήφισε το νομοσχέδιο για το καθεστώς του νέου μουσείου της Ακρόπολης. Ο κ. Υπουργός κατάφερε να μετατρέψει μία εθνική υπόθεση, όπως είναι η υπόθεση του Νέου Μουσείου Ακρόπολης, που θα έπρεπε και θα μπορούσε να συγκεντρώσει την ομοφωνία των πολιτικών κομμάτων, σε πεδίο έντονης ιδεολογικής αντιπαράθεσης για τον δημόσιο χαρακτήρα της προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς. Παρά τη ψήφιση του νομοσχεδίου από τη στριμωγμένη πλειοψηφία του κυβερνώντος κόμματος, το αποτέλεσμα δεν δικαιώνει την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού, δεδομένου ότι η πλειοψηφία του ελληνικού λαού δια των αντιπροσώπων στη Βουλή απέρριψε το «όραμά» του.
Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων εκφράζει την λύπη του για την απαξιωτική συμπεριφορά της πολιτικής ηγεσίας προς τους αφοσιωμένους διαχειριστές της πολιτιστικής κληρονομιάς. Είμαστε αποφασισμένοι και έχουμε υποχρέωση απέναντι όχι μόνο στα μέλη μας που με αυταπάρνηση υπηρετούν τα μνημεία αλλά και απέναντι στο Σύνταγμα να συνεχίσουμε τον αγώνα μας για την προάσπιση του δημόσιου χαρακτήρα του πολιτιστικού αποθέματος αυτής της χώρας. Στο πλαίσιο αυτό ο Σύλλογος θα προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας ενάντια στον νόμο.
Στον ιστότοπο του Συλλόγου θα αναρτηθούν τα πρακτικά της συζήτησης του σχεδίου Νόμου στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων και στην Ολομέλεια της Βουλής.
Ακόμη, με την τροπολογία που εντάχθηκε στο Νόμο για το Μουσείο της Ακρόπολης επήλθε ένα ουσιώδες πλήγμα στα οικονομικά του ΤΑΠΑ. Σύμφωνα με αυτήν, τα έσοδα του ΤΑΠΑ θα διατίθενται πλέον για τους σκοπούς του Ταμείου Διαχείρισης Πιστώσεων Εκτελέσεως Αρχαιολογικών Έργων (Τ.Δ.Π.Ε.Α.Ε.), του Οργανισμού Προβολής Ελληνικού Πολιτισμού Α.Ε. (ΟΠΕΠ Α.Ε.) και της Ενοποίησης Αρχαιολογικών Χώρων Αθηνών Α.Ε. (ΕΑΧΑ Α.Ε.). Είναι φανερό ότι με τον τρόπο αυτό το αποθεματικό του ΤΑΠΑ θα διανεμηθεί σε παραϋπηρεσίες, εργολάβους και κατασκευαστικές εταιρείες, ενώ υπάρχουν μεγάλες και συγκεκριμένες ανάγκες και εκκρεμότητες οι οποίες εντάσσονται στους άμεσους σκοπούς του, όπως οι απαλλοτριώσεις, οι αμοιβές για παράδοση αρχαίων, οι εκδόσεις και η οικονομική ενίσχυση του έργου των Εφορειών Αρχαιοτήτων. Τέλος η τροπολογία για το ΤΑΠΑ προβλέπει το διορισμό και την παύση των μελών του Δ.Σ. με απόφαση του Υπουργού Πολιτισμού, χωρίς την γνωμοδότηση του ΚΑΣ. Είναι φανερό ότι η συγκεκριμένη διάταξη σε συνδυασμό και με την κατάργηση του ειδικού λογαριασμού θα έχει πολύ ανυπολόγιστες συνέπειες στο έργο που επιτελούμε, εφ’ όσον θα εκλείψουν ολοσχερώς τα οικονομικά μέσα για την υλοποίησή του.

2. ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟ ΤΟΥ 2009

Συζητείται στη Βουλή το προσχέδιο του προϋπολογισμού, το οποίο προβλέπει ελάχιστες αυξήσεις στους μισθούς όλων των δημοσίων υπαλλήλων. Παρά τη ονομαστική αύξηση του ποσοστού που αντιστοιχεί στο ΥΠΠΟ από τον προϋπολογισμό, στην πραγματικότητα θα υπάρξει ουσιαστική μείωση των κονδυλίων που θα κατευθυνθούν προς την πολιτιστική κληρονομιά και τα μνημεία, αφού:
· Το σύνολο των πιστώσεων που προορίζονται για το ΥΠΠΟ το 2009 από τον τακτικό προϋπολογισμό, παρά τη φαινομενική αύξηση, στην ουσία υπολείπεται κατά μερικά εκατομμύρια ευρώ από το άθροισμα του ποσού που διατέθηκε στο ΥΠΠΟ το 2008 από τον τακτικό προϋπολογισμό και από τον καταργούμενο ειδικό λογαριασμό.
· Με δεδομένο ότι στο ΕΣΠΑ δεν υπάρχει τομεακό πρόγραμμα «Πολιτισμός» για το Υπουργείο Πολιτισμού, είναι σαφές ότι οι πόροι για την ανάδειξη και την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς θα υποστούν τεράστια μείωση. Το έλλειμμα αυτό θα επιβαρυνθεί και από τις δαπάνες που θα απαιτηθούν για τη συντήρηση και λειτουργία των έργων που χρηματοδοτήθηκαν από το Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης και παραδίδονται στο τέλος του 2008. Με τον προτεινόμενο προϋπολογισμό του ΥΠΠΟ είναι σαφές ότι οι εν λόγω ανάγκες δεν καλύπτονται ούτε στο ελάχιστο.
· Η μετατροπή του Μουσείου της Ακρόπολης σε Ν.Π.Δ.Δ. θα έχει άμεσο αντίκτυπο στους πόρους που μέχρι πρότινος κάλυπταν, έστω στοιχειωδώς, τις ανάγκες των μικρότερης επισκεψιμότητας Μουσείων και Αρχαιολογικών Χώρων. Οι προκλητικά υψηλοί μισθοί των «στελεχών» του νέου Μουσείου και η αποστέρηση των εσόδων του από τον κορβανά του ΤΑΠΑ θα σημάνει την ουσιαστική μείωση των διαθέσιμων πόρων για την προστασία και την ανάδειξη των μνημείων της χώρας.

3. ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΚΑΙ ΠΕΡΙΘΑΛΨΗ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ

Ο ΣΕΑ εκφράζει την ανησυχία του για τις αρνητικές εξελίξεις στο θέμα της ασφάλισης και της περίθαλψης των δημοσίων υπαλλήλων. Τα χρέη του δημοσίου προς τους φαρμακοποιούς και τους γιατρούς έχουν οδηγήσει τους δημόσιους υπάλληλους να πληρώνουν από τον πενιχρό μισθό τους τα φάρμακα και τις ιατρικές εξετάσεις! Ταυτόχρονα, τα αποθεματικά του Ταμείου Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων δεν επαρκούν για να καλύψουν τις αιτήσεις για χορήγηση εφάπαξ. Ήδη 15.020 συνάδελφοι περιμένουν να πάρουν το εφάπαξ, που σημαίνει ότι το ΤΠΔΥ χρειάζεται άμεσα 650 εκ. ευρώ, αλλιώς οι εφάπαξ αποζημιώσεις θα δοθούν μετά από χρόνια! Η κυβέρνηση φέρει ακέραια την ευθύνη να χρηματοδοτήσει το ΤΠΔΥ και τον ΟΠΑΔ, για να πάψει άμεσα η ταλαιπωρία χιλιάδων δημοσίων υπαλλήλων, των οποίων οι εισφορές εξανεμίστηκαν σε επενδύσεις «δομημένων» ομολόγων.
Το πρόβλημα των εσόδων του ΤΠΔΥ φέρνει για άλλη μια φορά στην επιφάνεια τη μείωση των προσλήψεων μόνιμων δημοσίων υπαλλήλων. Τα μηνιαία έσοδα του ΤΠΔΥ ανέρχονται στα 25 εκ. ευρώ, ενώ οι μηνιαίες αιτήσεις για χορήγηση εφάπαξ απαιτούν τα διπλάσια χρήματα για να εξυπηρετηθούν (1200 αιτήσεις το μήνα, που απαιτούν περίπου 50 εκ. ευρώ). Το ίδιο το ΔΣ του ΤΠΔΥ έχει εισηγηθεί γραπτώς στην κυβέρνηση τη μονιμοποίηση όλων των αορίστου χρόνου στο δημόσιο ώστε να λυθεί το πρόβλημα του Ταμείου. Ο ΣΕΑ συνεχίζει να παλεύει για μία σχέση εργασίας όλων των συναδέλφων στο δημόσιο: τη μόνιμη εργασία.

4. ΓΙΑ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥ ΥΠΠΟ ΠΕΡΙ ΙΔΡΥΣΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΣΧΟΛΩΝ ΣΤΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ

Πληροφορηθήκαμε ότι προωθείται για ψήφιση στη Βουλή πολυνομοσχέδιο του Υπουργείου Πολιτισμού που αφορά την ίδρυση ελληνικών αρχαιολογικών σχολών στο εξωτερικό και ρυθμίζει επιμέρους θεσμικά και οικονομικά θέματα του ΥΠΠΟ. Το Δ.Σ του ΣΕΑ εκφράζει την ανησυχία του, γιατί για μία ακόμη φορά η πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟ επέλεξε την εν κρυπτώ προώθηση ενός σημαντικού νομοσχεδίου, χωρίς να προηγηθεί στοιχειώδης διάλογος με τους αρμόδιους επιστημονικούς και συνδικαλιστικούς φορείς. Ακόμη και σήμερα ο ΣΕΑ δεν γνωρίζει το περιεχόμενο του πολυνομοσχεδίου και επιφυλάσσεται να εκφέρει την άποψή του, όταν λάβει γνώση των άρθρων του.

5. ΓΙΑ ΤΑ ΤΟΠΙΚΑ ΣΥΜΒΟΥΛΙΑ

Μετά την παρέλευση επταμήνου από τη σύσταση και λειτουργία των Τοπικών Συμβουλίων και παρά τις ενστάσεις που είχε διατυπώσει ο ΣΕΑ για τον ορισμό των αρχαιολόγων-μελών του σε περιοχές που απέχουν πολύ από την έδρα των Υπηρεσιών τους αλλά και την αντικανονική σύνθεση πολλών Συμβουλίων που εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους, δεν έχει δυστυχώς αντιμετωπισθεί το θέμα, με αποτέλεσμα πολλά μέλη να μην έχουν τη δυνατότητα μετάβασης και συμμετοχής στα Συμβούλια αφού δεν καταβάλλονται τα έξοδα των οδοιπορικών ακόμη και πολλούς μήνες μετά.
Το γεγονός αυτό έχει οδηγήσει σε ατραπούς επικίνδυνες για την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς, δεδομένου ότι για την τύχη των μνημείων καλούνται να γνωμοδοτήσουν Συμβούλια χωρίς αρχαιολόγους και μάλιστα με οριακές απαρτίες. Κι ενώ διακυβεύεται το κύρος των Συμβουλίων και της Υπηρεσίας, με ανυπολόγιστες συνέπειες για την προστασία των μνημείων, η πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟ απηύθυνε αίτημα προς τη ΓΔΑΠΚ για νέες προτάσεις, αλλά ακόμη το θέμα δεν έχει διευθετηθεί.
Η λειτουργία των Τοπικών Συμβουλίων ερήμην των αρχαιολόγων δεν είναι δυνατόν να γίνει αποδεκτή. Απόλυτα συνυφασμένα με το έργο της προστασίας των Μνημείων τα Τοπικά Συμβούλια αποτελούσαν μέχρι πρότινος ένα ισχυρό ανάχωμα στις αδηφάγες βλέψεις των ιδιωτικών συμφερόντων. Όπως δυστυχώς είχε προβλέψει ο ΣΕΑ, η νέα σύσταση των Τοπικών Συμβουλίων αποσκοπούσε στην αποδιοργάνωση της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας.
Επειδή η πίστωση χρόνου που μας είχε ζητήσει η πολιτική ηγεσία έχει παρέλθει προ πολλού άπρακτη, ο ΣΕΑ καλεί τους αρχαιολόγους που έχουν οριστεί ως μέλη των Τοπικών Συμβουλίων να υποβάλλουν άμεσα την παραίτησή τους, ώστε να εξαναγκαστεί η πολιτική ηγεσία να ορίσει νέα σύνθεση.

6. ΓΙΑ ΤΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΚΑΙ ΘΕΣΜΙΚΑ ΑΙΤΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΚΛΑΔΟΥ

Συνεχίζεται η οικονομική αφαίμαξη του κλάδου με την καθήλωση του μισθού και του αρχαιολογικού επιδόματος, το οποίο δεν έχει αναπροσαρμοστεί από το 2002, παρότι η θεσμοθέτησή του προέβλεπε την τιμαριθμική αναπροσαρμογή του. Καθηλωμένα παραμένουν και τα επιδόματα ευθύνης των τμηματαρχών και των προϊσταμένων.
Παρά την κατάργηση του Ειδικού Λογαριασμού στις 15/12 δεν έχει καταβληθεί στους εργαζόμενους το επίδομα πολιτιστικής επιμόρφωσης του 2008, ούτε και τα οφειλόμενα οδοιπορικά έξοδα.
Η καθυστέρηση στην καταβολή των δεδουλευμένων οδοιπορικών εξόδων έχει πλέον υπερβεί κάθε όριο. Αν και ο νόμος είναι σαφής ότι οι δαπάνες προκαταβάλλονται, μας οφείλονται ακόμη οδοιπορικά έξοδα του 2007! Η προφορική δέσμευση του Γενικού Γραμματέα κ. Θ. Δραβίλλα προς το Δ.Σ. του ΣΕΑ ότι τα οφειλόμενα του 2007 μέχρι τον Μάιο του 2008 θα είχαν ρυθμιστεί από τον Οκτώβρη και τα λοιπά θα αποπληρωθούν σταδιακά μέχρι τον Απρίλιο 2009 δεν έχει καν αρχίσει να υλοποιείται.
Σχετικά με την αναπροσαρμογή της ημερήσιας αποζημίωσης σε 70 ευρώ (για την οποία ο ΣΕΑ έχει καταθέσει σχέδιο ΚΥΑ ΥΠΠΟ-ΥΠΟΙΟ ώστε να ρυθμιστεί το θέμα) η πολιτική ηγεσία μας ενημέρωσε ότι προωθεί σχετική τροπολογία στο νομοσχέδιο που προτείνει για την ίδρυση ελληνικών σχολών στο εξωτερικό. Βεβαίως, τέτοια νομοθετική ρύθμιση δεν κρίθηκε αναγκαία για την αύξηση της αποζημίωσης των μηχανικών του δημοσίου, θέμα που ρυθμίστηκε ευθέως με ΚΥΑ.
Επειδή η όλη αντιμετώπιση υποτιμά τη νοημοσύνη μας, ο ΣΕΑ προτίθεται να προσφύγει σε ένδικα μέσα, προκειμένου να καταβληθούν τα οφειλόμενα, τόσο από τα οδοιπορικά όσο και από τη μη αναπροσαρμογή του αρχαιολογικού επιδόματος. Για να υπάρχει κατοχύρωση του δικαιώματος διεκδίκησης των οφειλομένων και για να σχηματίσουμε μία συνολική εικόνα για τις διεκδικήσεις των μελών μας, παρακαλείστε να συμπληρώσετε και να καταθέσετε στην Εφορεία, στο Μουσείο ή στη Διεύθυνση που εργάζεστε μέχρι το τέλος του έτους πρωτοκολλημένες τις αιτήσεις διεκδίκησης των δεδουλευμένων οδοιπορικών και των αναδρομικών του αρχαιολογικού επιδόματος που σας αποστέλλουμε (και θα βρείτε αναρτημένες και στον ιστότοπο του Συλλόγου), κοινοποιώντας τις στο φαξ ή στην ηλεκτρονική διεύθυνση του Συλλόγου. Οι συνάδελφοι Διευθυντές των υπηρεσιακών μονάδων παρακαλούνται να διαβιβάσουν τις δηλώσεις αυτές στην Διεύθυνση Διοικητικού.

7. ΧΡΟΝΙΖΟΝΤΑ ΠΑΓΙΑ ΘΕΣΜΙΚΑ ΑΙΤΗΜΑΤΑ

Ως προς τις πάγιες διεκδικήσεις και τα θεσμικά αιτήματα του ΣΕΑ, που έχουν κατατεθεί στην πολιτική ηγεσία ήδη με το υπόμνημα της 18-4-2008, το οποίο σας έχει κοινοποιηθεί, δεν φαίνεται να έχει μέχρι στιγμής προωθηθεί καμία από αυτές. Παρότι ο ΣΕΑ έχει καταθέσει σχέδια τροπολογιών για επείγοντα θέματα που αφορούν τη λειτουργία της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, όπως η κατάργηση της διάταξης για τον κεντρικό έλεγχο των προσλήψεων ωρομισθίων από το γραφείο Υπουργού (δηλαδή με απροκάλυπτο κομματικό ρουσφέτι), η εξαίρεση των συμβασιούχων της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας από το όριο του 24μήνου που ορίζει το Π.Δ. 164 του Παυλόπουλου, η κατάργηση του άρθρου 75 του νέου Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, η τροπολογία του Άρθρου 12 του Ν. 3513/2006 για τα έργα της Εκκλησίας της Ελλάδας, η απευθείας ανάθεση τμήματος μελετών από τις υπηρεσίες του ΥΠΠΟ στο πλαίσιο εκπόνησης μελετών αυτεπιστασίας, φαίνεται και στην πράξη ότι η πολιτική ηγεσία δεν συμμερίζεται αυτές τις ανησυχίες.
Αντιθέτως, αυξάνονται τα κρούσματα προσλήψεων συμβασιούχων με ρουσφετολογικό τρόπο, ενώ συμβασιούχοι με πολύχρονη προϋπηρεσία που είναι απαραίτητοι για τη συνέχιση του έργου της Υπηρεσίας απολύονται λόγω 24μήνου. Εκκλησία, Δήμοι και Νομαρχίες επιχειρούν να αναλάβουν έργα και χρηματοδοτήσεις που αφορούν τα μνημεία, συχνά με τη συγκατάθεση της πολιτικής ηγεσίας.

Για τα μείζονα αυτά θέματα ο ΣΕΑ θα επικεντρώσει τις προσπάθειές του στην αποδοχή από την πολιτική ηγεσία των ακόλουθων προτάσεων:
-Να επιδιωχθεί η εξασφάλιση τομεακού προγράμματος για τον Πολιτισμό, σε περίπτωση νέας διαπραγμάτευσης για την Δ΄ Προγραμματική Περίοδο.
-Να επιδιωχθεί άμεσα επίσημη γραπτή δέσμευση, με νομικό και όχι προσωπικό χαρακτήρα, για τις πιστώσεις του ΕΣΠΑ που προορίζονται για προγράμματα που αφορούν στην πολιτιστική κληρονομιά. Τα αντίστοιχα έργα θα πρέπει να τα υλοποιήσει η Αρχαιολογική Υπηρεσία, η μόνη αρμόδια κατά το Νόμο για την επέμβαση επί μνημείων και αρχαιολογικών χώρων και όχι τρίτοι! (ΟΤΑ, Ιερές Μονές και Εκκλησία της Ελλάδος).
-Να επιδιωχθεί η εκχώρηση όλων των Μέτρων Πολιτισμού των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του ΕΣΠΑ (Τομεακών και Περιφερειακών) στην Ενδιάμεση Διαχειριστική Αρχή του ΥΠ.ΠΟ. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει συχνά εκφράσει την επιδίωξή της να υπάρχει μόνον ένας συνομιλητής για τον τομέα του Πολιτισμού και αυτός να είναι το αρμόδιο Υπουργείο και όχι οι διάφοροι τοπικοί άρχοντες (Περιφερειάρχες, Νομάρχες, Δήμαρχοι).
-Για τη δυνατότητα ανάληψης και υλοποίησης έργων στο ΕΣΠΑ απαιτείται η πλήρης στελέχωση των Εφορειών Αρχαιοτήτων, οι οποίες μετά την πρόσφατη μετακίνηση προσωπικού για τη λειτουργία των Υπηρεσιών Τεχνικών Έργων, έχουν σοβαρές ελλείψεις σε εξειδικευμένο προσωπικό (κυρίως μηχανικούς και λογιστές). Η απουσία τεχνικού τμήματος και λογιστηρίου υπονομεύει τη δυνατότητα πιστοποίησης των Εφορειών για την ανάληψη έργων.
-Είναι απαραίτητο να διευκρινιστεί νομοθετικά ότι η διάταξη (άρθρο 6 του Ν 3513/2006) που επιτρέπει να υλοποιεί πολιτιστικά έργα η Εκκλησία δεν αφορά σε έργα προστασίας και ανάδειξης της αρχαιολογικής μας κληρονομιάς, τα οποία πρέπει να υλοποιούνται από το Κράτος. Το ίδιο ισχύει για τους ΟΤΑ και το περίφημο άρθρο του κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων.
-Επίσης απαιτείται να προωθηθεί εκ νέου τροπολογία για αναθέσεις μελετών στο πλαίσιο της αυτεπιστασίας με το μικρότερο δυνατόν ποσόν που προβλέπει ο Νόμος για την απ’ ευθείας ανάθεση, αυτό των 15.000 €
-Τέλος οι ήδη ενταγμένες στο Γ΄ ΚΠΣ μελέτες ωρίμανσης δημιουργούν ένα σημαντικό απόθεμα μελετών και συστήνουν μια «δεξαμενή έργων» σε μνημεία, χώρους και μουσεία που υποδείχθηκαν από τις αρμόδιες περιφερειακές και ειδικές περιφερειακές Υπηρεσίες του ΥΠΠΟ και σε αυτά τα έργα θα πρέπει να δοθεί προτεραιότητα.
Ο ΣΕΑ θέλοντας να συμβάλει στην διαμόρφωση ενός αντικειμενικού πλαισίου για τα έργα που θα εντάσσονται στην νέα Προγραμματική Περίοδο, επαναλαμβάνει την πρόθεση διοργάνωσης σχετικής ημερίδας, στην οποία θα αναπτυχθεί ο θεωρητικός προβληματισμός και πρακτικές προτάσεις.
Ο ΣΕΑ δηλώνει ότι θα συνεχίσει να αγωνίζεται με όλα τα μέσα ενάντια στην υποβάθμιση της προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς, που επιχειρείται με πολλούς τρόπους

8. ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΠΡΟΫΠΗΡΕΣΙΑΣ ΝΕΩΝ ΣΥΝΑΔΕΛΦΩΝ

Ο ΣΕΑ θα εισηγηθεί στην πολιτική ηγεσία τροπολογία για το θέμα της μισθολογικής και βαθμολογικής αναγνώρισης της προϋπηρεσίας των μονίμων και αορίστου χρόνου συναδέλφων που διανύθηκε σε εργολάβους, Ν.Π.Ι.Δ. ή εποπτευόμενους φορείς του ΥΠΠΟ (π.χ. ΤΔΠΕΑΕ, ΟΑΝΜΑ, ΟΠΕΠ, Πολιτιστική Πρωτεύουσα, Ακαδημία Αθηνών κ.ά.), η οποία δεν έχει αναγνωριστεί ως πραγματική δημόσια υπηρεσία, παρότι αναγνωρίστηκε από το ΑΣΕΠ για τη μετατροπή συμβάσεων σε αορίστου χρόνου στο δημόσιο.
Παρακαλούνται οι συνάδελφοι να συμπληρώσουν το αντίστοιχο έντυπο διεκδίκησης της αναγνώρισης προϋπηρεσίας, που σας αποστέλλεται συνημμένα και θα αναρτηθεί και στον ιστότοπο του ΣΕΑ και να το αποστείλουν στο φαξ ή την ηλεκτρονική διεύθυνση του ΣΕΑ μέχρι τις 29/12, ώστε να κατατεθούν ως μέσο πίεσης στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους μέχρι το τέλος του έτους.

9. ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΩΝ

Ο ΣΕΑ πιστός στις απόψεις του για την αναγκαιότητα ουσιαστικής συνεργασίας μεταξύ όλων των Αρχαιολόγων που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, θα προωθήσει τη διαδικασία του ανοικτού διαλόγου για τη δημιουργία ενός αμιγούς επιστημονικού φορέα, μιας «Ένωσης Αρχαιολόγων», η οποία θα συμβάλει αποφασιστικά στην ενδυνάμωση του κοινού αγώνα για την Πολιτιστική Κληρονομιά. Το Δ.Σ. του ΣΕΑ θα συστήσει επιτροπή για την συγκέντρωση, καταγραφή και επεξεργασία των προτάσεων. Σύντομα θα δημιουργηθεί στον ιστότοπο του ΣΕΑ ειδικό πεδίο για την σχετικής επικοινωνία με όλους τους ενδιαφερόμενους.



Συνάδελφοι,
Το Δ.Σ. του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων καλεί τα μέλη του σε εγρήγορση για τις εξελίξεις στα θέματα της προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς και ενημερώνει ότι η ετήσια τακτική Γενική Συνέλευση θα πραγματοποιηθεί τους πρώτες μήνες του 2009, ώστε να συζητηθούν όλα τα προβλήματα που απασχολούν τον κλάδο και να ληφθούν συλλογικές αποφάσεις για τους τρόπους διεκδίκησης. Η ακριβής ημερομηνία και ο τόπος της Γενικής Συνέλευσης θα σας ανακοινωθούν προσεχώς. Η συμμετοχή όλων μας στις συλλογικές διαδικασίες και δράσεις του Συλλόγου είναι απαραίτητη για την προώθηση των αιτημάτων μας.

Συνημμένα σας αποστέλλουμε τα τρία πρότυπα αιτήσεων: για τα οδοιπορικά, για το επίδομα αρχαιολογικών ερευνών (με συμπληρωμένο το οικονομικό μέρος) και για την αναγνώριση της προϋπηρεσίας.
Με συναδελφικούς χαιρετισμούς


ΚΑΙ ΘΕΡΜΕΣ ΕΥΧΕΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΟΡΤΕΣ ΚΑΙ ΤΟΝ ΚΑΙΝΟΥΡΙΟ ΧΡΟΝΟ

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΩΝ